חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

"שיחת גברים" – מודל לעבודה קבוצתית עם גברים

הפסיכולוג ד"ר חן נרדי מספר על מודל עבודה קבוצתית עם גברים שגובש לאחר שהנחה קבוצות גברים במסגרות שונות שמהן עולה כי יותר גברים מתמיד רוצים לפתח את מודעותם העצמית ואת יכולותיהם הרגשיות
12/04/2009
למצולמים אין קשר לנושא המאמר

מאת: ד"ר חן נרדי (סא"ל מיל'), מטפל אישי וזוגי ומנחה קבוצות גברים

 

"שיחת גברים" הינו מודל עבודה קבוצתית עם גברים שגובש לאחר שהנחיתי קבוצות גברים במסגרות שונות: קבוצות חיילים הלומי קרב (במסגרת שירותי כקצין בריאות נפש בצה"ל) ולאחר מכן משנת 1992 במהלך עבודתי הפרטנית והקבוצתית עם אוכלוסיות גברים שונות במכון דיאלוג: עובדים ומנהלים במפעלים, אבות גרושים, גברים בכוחות הביטחון, קבוצות לשיקום אסירים לשעבר, נגמלי התמכרויות ועוד.

 

 

רקע


מהפיכת שחרור האישה מכבלי אי השוויון וכן התפתחויות חברתיות כלכליות וטכנולוגיות יצרו הזדמנות לגברים לבחון מחדש את תפקידיהם הסטריאוטיפיים המסורתיים, ולקחת לעצמם את הזכות להשתחרר ולהגמיש תפיסות ותפקידים "גבריים" סטריאוטיפיים.

תהליך שינוי זה  מצריך תמיכה ועידוד. עבודה קבוצתית במודל "שיחת גברים" מעניקה למשתתפיה תמיכה כזו. ייחודיותה של הקבוצה היא בהיותה "מרחב ידידותי לגברים" השונה מאוד באופיו משני מרחבים תובעניים שבהם חי הגבר: עולם הקריירה ועולם המשפחה. "שיחת גברים" היא מרחב שאינו "עבודה" ואינו "בית" ומשום כך היא מאפשרת לגבר להתייחס לעצמו ולחבריו כאדם ולא רק כבעל תפקיד. בשיחת גברים אנו מעודדים גברים לבטא התנהגויות החורגות מהקוד הגברי המסורתי: לבקש עזרה, להקשיב באמפטיה, לספר על כישלונות, להתנצל, לתת ולקבל חיבה, להיות חבר, להסיר מסיכות כוחניות, ולבטא באותנטיות את ייחודיותו כאדם ולא רק כ"גבר" במובן הסטריאוטיפי של המילה.

 

 

אפיוני הקבוצה:

מספר המשתתפים: 12 גברים התחילו את הקבוצה, שניים לא המשיכו לאחר שמונת המפגשים הראשונים, ונותרו עשרה. גיל: 30 עד 70. מצב משפחתי: רווקים, נשואים וגרושים. השכלה: תיכונית ואקדמית. תעסוקה: עובדים, מנהלים, שכירים ועצמאיים, מגזר חילוני, מעמד בינוני.

 

מסגרת תיאורטית:

הגישות התיאורטיות עליהן מבוססת העבודה הקבוצתית: גישה התנהגותית קוגניטיבית, הגישה האקזיסטנציאליסטית הומניסטית. מודל נוסף שפותח במכון דיאלוג על פי ספרם של רבקה וחן נרדי, "להיות דולפין" הוצאת (מודן 2006 ).

 

מודל ההנחיה:

הנחייה משתפת, מתייעצת, דמוקרטית. המנחה והקבוצה מגדירים ביחד את החזון והמטרות של הקבוצה ומתכננים את סדר היום שלה. המנחה מתבטא בתורו בסבב כמו כל משתתף אחר. מודל הנחייה זה כונה על ידי המשתתפים כ"הנחייה בגובה העיניים" וצוין על ידם כמרכיב מרכזי שתרם לנכונות להיפתח.   

 

מבנה המפגשים:

1. מפגש חברתי עם כיבוד קל במשך רבע שעה.

2. התכנסות וסבב: "חדש ומשמעותי" שבו משתפים הגברים בהתפתחויות משמעויות במרוצת השבוע החולף. 3. שניים עד שלושה משתתפים מעלים נושאים אישיים להתייחסות הקבוצה

4. הפסקה כיבוד קל ומפגש חברתי

5. דיון בנושא מוגדר מתוך רשימת נושאים שהקבוצה ביקשה.

 

מסגרת הזמן:

הקבוצה תוכננה לשמונה מפגשים שהתקיימו אחת לשבוע או שבועיים. לקראת תום שמונת המפגשים ביקשו המשתתפים לקיים שמונה מפגשים נוספים בתדירות של אחת לחודש. לאחר המפגש השישה עשר המשיכה הקבוצה לפעול כקבוצה לעזרה עצמית. בנקודת הזמן שבה נכתב מאמר זה, פועלת הקבוצה כשנה וחצי.

 

המסגרת הפיזית:

 

מפגשים בטבע -  נערכו מספר מפגשים ביער ובחוף. המפגשים כללו צעידה, הכנת ארוחה משותפת, שיחות קלילות וכמובן דיון בנושא הנבחר מסביב למדורה. הרציונל למפגשים בטבע: גיבוש חברתי בסביבה נטולת קירות וסממנים ממסדיים, דגש על הנאה חושית וספורטיבית, התחברות לכאן ועכשיו של הכנת ארוחה ביחד,  משחקיות המחזירה את הגברים לחוויות נעורים – טרום כניסה לעולם המחויבויות הכבדות של איש משפחה ומפרנס.

 

אווירה ביתית – מרבית המפגשים התקיימו בביתי ביישוב קדימה. האווירה הביתית החמה (הכיבוד היה במטבח ובפינת האוכל) תאמה את השאיפה לרכך את הנורמות הממסדיות הפורמליסטיות המאפיינות את עולם העבודה והקריירה.

 

 

תכני המפגשים:

התמודדות עם מועקת הפרנסה, עימותים עם הבוס, שיווק עצמי, שינויים בקריירה, יחסים ותקשורת בזוגיות, אבהות וטיפוח הקשר עם הילדים, התמודדות עם רגשות קשים (כעס, פחד, שליטה עצמית), בילוי, פנאי, מציאת משמעות.

 


תוצאות:

לאחר השלמת שמונת המפגשים הראשונים בקשו הגברים להמשיך לעוד שמונה מפגשים – מפגש אחד לחודש. לאחר שהסתיים המפגש השישה עשר החליטה הקבוצה להיפגש כקבוצת "עזרה עצמית".

 

קבוצת העזרה העצמית פועלת וממשיכה מזה מספר חודשים. זוהי קבוצת תמיכה הפועלת בסגנון המונחית על ידי חבריה ברוטציה. הקבוצה נפגשת אחת לשלושה שבועות בביתו של אחד המשתתפים. הפעילות מתמקדת בלמידה ובילוי. כל משתתף מנחה בתחום תחביביו או מקצועו. (החל מלימוד הכנת ארוחות מהירות על ידי שף לשעבר מחברי הקבוצה וכלה במשתתף שהנו פסיכולוג, המנחה סדנה על זוגיות)

 

נוצרו דפוסי עזרה הדדית, קשרי חברות בין המשתתפים גם מחוץ לקבוצה (ניתן סיוע בעצה ואף ואף סיוע בפועל בחיפוש עבודה, בשיווק עצמי, בבניית תכניות ועוד)

 

גברים דווחו על שיפור דפוסי תקשורת בזוגיות, בהורות ובעולם העבודה.

 

גברים ביטאו קשת רגשית רחבה הן בקבוצה והן בעולם שמחוץ לה.

 


סיכום:
 

 

עבודה קבוצתית עם גברים עדיין אינה נפוצה כפי שנפוצות קבוצות נשים. אולם יותר גברים מתמיד רוצים לפתח את מודעותם העצמית ואת יכולותיהם הרגשיות בקשרים עם בת זוג, ילדים, בעבודה ובחברה. להתפתחות זו של גברים יש לדעתי השפעה חיובית על כולנו הן ברמה האישית, זוגית ומשפחתית והן ברמה החברתית. יותר גברים מצטרפים לקבוצות כדוגמת "שיחת גברים" וחולקים זה עם זה את החוויה הגברית שלהם, לומדים להכיר את תהליכי הסוציאליזציה שיצרו את מוגי הגבריות שעליהם גדלו ומפתחים ביחד תפיסות רעננות של גבריות המאפשרות להם מימוש עצמי וגילוי משמעות. אני תקווה שמאמר זה יעודד התכנסויות קבוצתיות של גברים ברוח "שיחת גברים", התכנסויות  שמטרתן התפתחות וצמיחה אישית של גברים.

 

לוח אירועיםדלג על לוח אירועים

לוח אירועים

עבור לתוכן העמוד